4 x wijzer
Op de St. Bernadetteschool werken wij, voor de
wereldoriëntatievakken, met VierKeerWijzer.
Wat is VierKeerWijzer?
VierKeerWijzer is een model voor
wereldoriëntatie waarbij ‘onderzoekend leren vanuit je eigen talent’ centraal
staat. Vanuit dit model wordt er gewerkt met thema’s, waarbij gebruik gemaakt
wordt van de acht intelligenties van Gardner. Daarnaast geeft VierKeerWijzer
ruimte en mogelijkheden om de 21e- eeuwse vaardigheden daarin toe te
passen.
Acht intelligenties
Het model van VierKeerWijzer werkt vanuit de
acht intelligenties van Howard Gardner. Deze Amerikaanse hoogleraar onderscheid
acht intelligenties. Ieder mens bezit ze alle acht, men heeft er echter vaak
slechts enkele sterk ontwikkeld. Deze sterk ontwikkelde intelligenties bepalen
de manier waarop men leert en bepalen de voorkeur voor bepaalde activiteiten. Bij
VierKeerWijzer is dit vertaald naar talenten. Hieronder een overzicht van de
acht intelligenties/talenten.
doe, kijk, ik, natuur, muziek, getallen, samen en taal.
Themamuur
De themamuur neemt een belangrijke rol in
tijdens VierKeerWijzer. De themamuur is een plek waar alle kennis die de
kinderen tijdens het thema opdoen wordt verzameld. De verzamelde kennis wordt
geclusterd en gesorteerd. Geregeld worden er werkvormen gedaan om de kennis die
verzameld is te herhalen.
VIER- stappen
De vier bij VierKeerWijzer staat voor
VIER-stappen. Bij elk thema komen deze vier stappen aan bod.
v van vragen
Vooraf worden de vragen besproken waar kinderen aan het einde van de themaperiode de antwoorden op moeten hebben gevonden.
|
|
i is van ik
Wat weten de kinderen al en wat willen ze nog te weten komen.
|
|
e is van ervaren en experimenteren
De kinderen krijgen tijdens de keuzemomenten de mogelijkheid om op hun eigen manier het thema te verkennen en te onderzoeken. De 21e -eeuwse vaardigheden komen daarmee volledig tot hun recht. Naast de keuzemomenten zijn er ook klassikale activiteiten en lessen.
|
|
r is van resultaat en reflectie
Kinderen reflecteren op de les en presenteren tussendoor en aan einde van het thema hun opbrengsten. Daarnaast worden de doelen getoetst om te kijken of deze behaald zijn.
|
|
Thema’s in samenhang
Vanaf schooljaar 2019-2020 werken alle groepen
met thema’s in samenhang. Dat wil zeggen dat we de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur aan elkaar koppelen. Er is
bijna altijd een overkoepeld thema door de hele school heen, waarbij elke bouw
een eigen onderdeel heeft. Elk thema duurt tussen de 3 en 6 weken, afhankelijk
van de betrokkenheid van de leerlingen en de tijd die er in het jaarrooster
beschikbaar is. Daarbij is de eerste week een introductie week, dan een aantal
‘werkweken’ en de laatste week is de afsluiting/afrondingsweek.
Gedurende het jaar worden er 2 thema’s schoolbreed
uitgevoerd. We hebben dan een gezamenlijke opening en/of afsluiting.